WELCOME

sisihkan keresahan carilah kedamaian

Monday 21 June 2010

MaTaNG...

sebut bab matangkan..
ape yg korang paham...
matang bg aku la kan x semestinya korang nampak ape pada seseorang tu adelah maknenya matang...
sbb kdang2 ape yg korang nampak tu hanye la kepalsuan dari yg sebenar....
suke melawak ataw bergurau bukan bermakna seseorang tu x matang..
kadang kala gurauan itu hanya untuk menghiburkan hati rakan2 dan meceriakan suasana...
bagi aku itu adelah matang...
ske ke korang jika kawan korang jenis panas baran...
asal niat dia baek menjadikan gurauan itu pengerat hubungan..

matang bg aku la bukan hanya dari kata2 sbb kata2 x perlu sepanjang mase hanya perlu berkata yg serius ...
kadang kala kita perlu bergurau...
sbb tanpa gurauan hidup ni akan sentiasa dalam tekanan...
sbb tu ALLAH ciptakan sesuatu itu berpasangan...
serius bukan bermaksud matang...

matang bg aku adelah perkara perkara yg sepatutnya kita perlu lakukan dengan betul dan menepati agama..

contohnya jika kita ske mengajak kwan2 ataw sape2 sahaja untuk menutup aurat kita mesti jadi orang petama yg menutup aurat...
dan perlu di ingat menutup aurat tu yg mengikot islam...
bukan ade bahagian yg kecil kita anggap x perlu ditutup...
contohnya bahagian tangan wanita dan beberapa helai rambut yg x ditutup rapi..
dia memakai tudung dan pakaian tapi x menepati ciri2 islam
wlwpon sedikit ditunjuk sebenarnya ia membuktikan dia masih belum matang...
itula namenya x matang...

bila kamu marah kamu dapat mengawalnya..
bg aku itulah namenya matang...
sbb islam menyuruh kita mengawal diri ketika marah..
samaada ketika bediri kamu perlu duduk, jika kamu duduk kamu perlu berbaring...
dan berwuduq kerna nescaya ia memadamkan api kemarahan yg dinyalakan syaitan..
itulah matang bg aku...

bila kamu terasa hati dengan orang disekeling kamu...
kamu memaafkan dia...
wlwpon kamu akan dikata bodo dan memperbodohkan diri...
senang cite kamu akan dicemuh kerana x tahu mempertahankan diri..
bg aku la biala kita mengajar hati kita mudah memaafkan...
sbb kita akan belaja dari situ...
melainkan mereka membuatkan kamu terasa hati kerna perbuatan yg salah disisi agama seperti menghina agama kamu...
jangan rse diri sendiri bodo sbb ALLAH kan ade..
xkan sedikit pon pergorbanan kita yg x kan dihitung untuk pembalasan kelak...

ade pernah aku mengatakan cukup sudah lah jgan ditutup hati tu, pada seseorang wanita..
sbb dia pernah berpisah dengan seseorang lelaki dan dia x mahu berkwan ataw mengenali lelaki laen..
umur dia setahun lebih tua dari aku..
dia tidak menerimanya malah mengatakan aku ini tidak matang..
pada aku lah kan aku paham perasaan dia sbb aku juga penah merasa kesedihan begitu...
tapi aku x pernah mengatakan aku xkan menerima wanita laen..
Jodoh adelah ketentuan ALLAH, kita cume usahakan...
jadi salah ke law aku kate cube bukakan hati tu untuk mengenal org laen...
bukankah menyalahkan takdir itu membuktikan ketidakmatangan...
pikir pikirkanlah....

banyak lagi yg kita x nampak sebenarnya adelah kematangan..
ape yg selalu kita nampak hanye kepalsuan...
jadi belaja la jgan lihat pada luaran..
cube kamu hanyati seseorang itu...
dengan ape yg agama kamu ajarkan..

Apekah erti kematangan pada kamu???

2 comments:

  1. wah terus post entry pasal matang ye...bagus2...
    tapi bagi aku..matang adalah...apabila dia tahu apa yg betul dan salah..dia tahu apa yag terbaik buat diri dia...matang tidak boleh diukur dr umur seseornag tu...kite boleh tahu die matang dr cara die berfikir...dr cara die berkata2 meluahkan sesuatu...bagaimana seseorang tu menyelesaikan sesuatu masalah...ada yg umur nak dkt 30 tp x matang2...lihatla cara mereka berfikir dan berkata2....gurauan untk org yg matang juga boleh dilihat...gurauan org yang matang...pendek...tp kite tahu ia adalah gurauan...x perlu nak menghina org atau memperkecilkan org lain dalam bergurau...bg aku itu tidak matang...soal menutup aurat...itu akidah...akidah seseorang tidak boley diukur melalui kematangan seseorang...akidah adalah sesuatu yng kite pupuk dr kecik...yg diterapkan oelh ibu bapa sejak kite lahir...matang nye seseorang adalah apabila die tahu perkara yg die buat itu lari atau tidak dr akidah...pengalaman mematangkan fikiran...so dr cara kite berfikirla kite tahu seseorang itu matang atau tidak...wallahualam

    ReplyDelete
  2. yep betul2 :) x salah pon pendapat ko ...

    ReplyDelete