WELCOME

sisihkan keresahan carilah kedamaian

Monday 22 March 2010

Ibu dan makcik ku.....


ibu!!!
satu name yg amat biasa kita dengar...
dan aku memanggil ibuku sebagai mak...
same je maknanya x? hehe...
ibuku yg duduk di sebelah kiri tu...
disebelah kanan adelah makcik ku...
kakak kepada ibuku...
ni time raya..
dah mmg tradisi kita orang time raye mmg berkumpul kat melaka coz rumah arwah puan aku (ibu kepada ibuku) kat sini...
tapi yg ini rumah ayahku la ek...
nk cite skit tentang ibuku...
erm aku rindu kat dia nehhh hehe...
sape yg x syg ibukan...
orang yg melahirkan kita...
9 bulan mengandungkan kita didalam rahimnya...
bukan senang menjaga kita..
dengan teriak tangisnya..
dengan susuannya...
dengan mandiannya...
dengan pemakanannya...
dah tentu ibu kita menjaga kita umpama menjaga seketul berlian...
kita disayangi di peluk erat...
cume kita je yg x tahu...
dan kita akan tahu bile time kita pulak menjadi seorang ibu dan bapa...
makin aku berjauhan dengan mereka makin aku tahu betapa aku syg dorang...
"tempat jatuh lagi dikenang"
erm aku masih teringat detik2 setiap kali aku pulang ke kampung....
ibuku pasti sembeleh ayam kampung untuk ku..
same la bila aku nk pulang ke kuala lumpur...
pasti ibuku bekalkan lauk untuk ku...
sebenarnya aku x mahu pon ibuku buat begitu sbb bg aku ia membebankan ibuku...
tapi hati seorang ibu mane senang jika melihat anaknya balik dengan tangan kosong...
jadi...kita terima la dengan senyuman...
kerna itu la yg bisa membuat hati mereka gembira dan tersenyum..

"mak! anakmu disini memohon ampun atas segala dosa kecil mahu pon besarku...x terbalas budi mu dengan tangan ku ini...hanya doa ku panjatkan ke atas ilahi menempatkan mu di syurga kelak nanti...tiada ungkapan mampu membayar segala perit heringmu menjaga diriku sekecil tapak tangan mu hingga sebesar ini...x terbalas senyuman mu dengan air mataku wlwpon ku tadah seluas lautan hindi...x ternilai cinta dan kasih mu terhadap ku yg kerdil dan dosa ini, jika ku himpunkan gunung dan ganang seluruh dunia inii...akan ku simpankan kasihmu itu dalam jiwaku dimana saja kamu berada... hidup dan mati mu bukan penamat untukku :) dari anakmu untuk ibuku....duniaku tidak bercahaya tanpamu disini "




No comments:

Post a Comment